Hodnocení firem má při výběru čehokoliv značný vliv na naše rozhodování. Chceme si koupit určitý výrobek? Hledáme recenze od zákazníků. Jedeme na dovolenou? Hledáme zkušenosti a doporučení ostatních. A funguje to stejně i na trhu práce. Rating a reference firmy mohou být odrazovým můstkem při hledání nového pracovního uplatnění nebo při poptávání služeb či dodávek. Na hodnocení firmy nebo společnosti se totiž můžeme podívat z několika úhlů pohledu. 

Pohled z pozice zaměstnance

Prací strávíme mnoho let života. Je tedy na nás, abychom si vybrali práci, která nás bude bavit. Obraz firmy vytváří i její hodnocení a reference. V případě, že hledáme zaměstnavatele, může nám hodnocení společnosti hodně napovědět o úrovni firemní kultury i o vztazích na pracovišti. Finanční ohodnocení při hledání budoucího zaměstnavatele může být primárním kritériem. Ale sebevětší mzda nebo výplata dost často nenahradí dobré pracovní vztahy a podmínky. Recenze zaměstnavatele snadno najdeme na některých pracovních portálech. Zaměstnanci, současní i bývalí, pomocí bodové škály hodnotí svého zaměstnavatele, velmi často přidají také komentář. Při hledání pracovních příležitostí je toto hodnocení velmi cennou informací. Zároveň tu můžeme načerpat náměty pro své dotazy v případě, že jsme pozváni k pracovnímu pohovoru.

Zpětná vazba pro zaměstnavatele

Zaměstnavateli, který má správně nastavenou vnitřní politiku zaměstnanosti i zdravou firemní kulturu, přináší hodnocení určitý benefit. Je pro něj dobrá vizitka. Reference od zaměstnanců může využít ve svůj prospěch a vzít je jako zpětnou vazbu a konstruktivní kritiku. 

Hodnocení firmy při hledání dodavatele 

Zcela jiným způsobem, a přesto stejným, je hledání nejvhodnějšího dodavatele nějaké řemeslné práce, dodávky nebo služby. Na specifických portálech můžeme poptávat například malíře pokojů. I tady je pro nás hodnocení důležité. Rozdíl je v tom, že tyto firmy dostávají reference od spokojených nebo nespokojených zákazníků na základě již dodané práce. 

Jedno mají ratingy společné. Vybíráme si na základě dobrých zkušeností těch, kteří s danou firmou nebo společností byli v kontaktu. Firmu se špatnou referencí si nevybereme ani jako zaměstnavatele a ani jako dodavatele.

Předchozí článekVýroba plastů aneb k čemu se používají extrudované tyče
Další článekSedací vak jako netradiční křeslo do vaší pracovny či obýváku